Що таке фонокоректор, для чого він потрібен і як обрати фонокоректор для свого програвача вінілу - відповідь на ці питання далі.

Чому програвач вінілу не може працювати без фонокоректора? 

Для того, щоб це пояснити, треба копнути в технічні моменти. По-перше, голка рухається по канавкам платівки та перетворює “фізичний відбиток звукової хвилі” у електричний… Сигнал, що передається з головки картриджа, дуже слабкий і його треба посилити, щоб підключити до лінійного виходу. Тобто фонокоректор - це частково передпідсилювач. 
По-друге, запис на грамплатівках здійснюється з врахуванням технічних особливостей аналогового запису та відтворення звуку. Якщо не вдаватись в подробиці, то зазвичай, при записі пісні на платівку низькі частоти спеціально меншують, а високі частоти підсилюють. При відтворенні грамплатівок, фонокоректор використовує обернену еквалізацію РІАА.  Ця технологія компенсує зміни, які були спеціально внесені під час запису. 
Тобто фонокоректор - реально “корегує” звук. Збільшує низькі, зменшує високі частоти. Чому при записі “постраждали” низькі частоти? Низькі частоти при перенесенні їх на вініл займають… ну дуже багато місця. Канавки б розширювались до розмірів канав. А це означає, що на платівці було б менше треків. Та й сама тонка голка теліпалась в такій канавці як олівець у склянці! Отже технологія РІАА, яку схвалили ще 1953 року, й досі вважається оптимальною для вінілу. 
По-третє, фонокоректор коригує відношення між сигналом, що передається з фонографа або грамплатівки, і рівнем шуму, який присутній в системі. Це ж фізичні аналогові прилади. Тут “шумить” все. Вініл має свії шум, звукознімач має шум, обмотка магнітної головки створює шум, електронні та фізичні процеси в пристроях та під час передачі сигналу створюють шум. Уявіть, щоб сталось, якби фонокоректор підсилював шуми так само, як і сигнал.
Якісний фонокоректор має низький рівень власних шумів. Тож вертак без фонокоректора - це все одно, що вертак без картріджа, або без платівки. 

На щастя для меломанів початківців більшість вертаків постачаються з вже встановленим фонокоректором. Також їх можна знайти в деяких підсилювачах та ресиверах. 
Але як окремий прилад - фонокоректор - може бути більш функціональним для меломана, що хоче всього більше. Більше звуку, більше якості, більше задоволення від аналогового відтворення улюблених платівок. 
Тільки завжди є нюанси! Не поспішайте бездумно купувати дорогий фонокоректор. 

Як обрати фонокоректор

Якщо у вас вертак початкового рівня, картридж - початкового рівня, акустика початкового рівня - то фонокоректор - не листок подорожника… Куди б ви його не прикладали, покращення не станеться, і ефект від апгрейду ви не почуєте. Для покращення звуку, вам доведеться спочатку вивести на вищий якісний рівень, акустику, голку, а може й вертак. І тільки потім ви підбираєте рівний за класом фонокоректор. При цьому - враховуючи тип картриджу, який ви плануєте використовувати - ММ чи МС… 
Тип ММ- Moving Magnet - кратриджі.
 
У головках цього типу голка звукознімача з’єднана з магнітом. Вібрації голки передаються на магніт, магніт рухається поруч з котушками і створює в них змінний струм, і цей сигнал далі мандрує на фонокоректор. 
А тип MC - Moving Coil - картриджі. 

В них голка з'єднана з рухомою котушкою, що рухається між нерухомими магнітами. Так само створюється змінний струм і цей сигнал мандрує на фонокоректор. 
Більш детально про всі премудрощі голок ви можете подивитись в цьому відео про Ortofon!

Важливо! В звукознімачах МС - вихідна напруга менше одного мілівольта. У ММ - вихідна напруга більше трьох мілівольт. Тому при використанні MC-головки зазвичай треба фонокоректор з більш високим коефіцієнтом підсилення. Або універсальний фонокоректор. 

Тепер, коли є розуміння нащо фонокоректори, розглянемо три види фонокоректорів на прикладі Сambridge ALVA Solo, Сambridge ALVA Duo, Pro-Ject TUBE BOX S2.

Сambridge - компанія, що за плечима має досвід 55 років, і яка почала свій зірковий техношлях з підсилювачів. ALVA Solo - це простий зручний ММ - фонокоректор. Тобто він знадобиться, якщо ви плануєте використовувати тільки ММ голки. Нагадаю, вони доволі зручні. Їх легко встановлювати, змінювати і вони дешевші за МС-картриджи. Фонокоректор має легку, але міцну конструкцію. На передній панелі одна кнопка - вкл. І все! На задній панелі вхід для кабеля живлення, вихід для тюльпанчиків, баланс каналів, RCA вхід та гвинт заземлення. 

 

Його плюси - в надійності. У фірмовій технології боротьби з шумом за рахунок покращення схем, компонентів, плат і монтажу всіх цих складників. Дозвуковий фільтр допомагає усунути низькочастотний гуркіт. І в результаті ви маєте приємну деталізацію звукової сцени. Сред приємних деталей - пристрій переходить автоматично в режим очікування, якщо ви не використовуєте його двадцять хвилин. Матеріали - якісні, збірка якісна. 
Якщо вам замало деталізації звуку, то потрібен апгрейт звукознімача до MC.

Розглянемо Сambridge ALVA Duo.
На відміну від Solo - тут всього більше. На передній панелі кнопка вкл, кнопка вибору типа картриджа - ММ та МС. Вихід для навушників, якщо ви хочете ізольовано насолодитись “теплим ламповим”. І регулятор гучності навушників. 
На задній панелі - вхід для кабеля живлення. “Тілюпано-вихід” на підсилювач або активні колонки, баланс, і входи для підсилення МС та ММ картриджу, заземлення. 

 

Після апгрейду МС-картриджа (в моєму випадку це Ortofon Звукознімач QUINTET Red) звук дійсно став більш деталізованим. 

Які спільні якості мають Solo та Duo?

Ці моделі мають вбудований спеціалізований імпульсний блок живлення, який оснащений металевим екраном та відрізняється дуже низьким рівнем шуму. Елементи плати вбудовані за методом поверхневого монтажу, тобто деталі  монтуються безпосередньо на поверхню друкованої плати без використання наскрізних отворів. Завдяки цьому небажані шуми та перешкоди зводяться до мінімуму. 
Інженери компанії подбали про те, щоб низькочастотний гул, що виникає при відтворенні старих пошкоджених часом та експлуатацією платівок, не викликав перевантаження акустичних систем. Для цього на борту фонокоректорів є інфразвуковий фільтр, що успішно справляється з цією проблемою.

 

Останній для огляду це ламповий фонокоректор PRO-JECT Tube Box S2  із повністю дискретною схемою без використання будь-яких операційних підсилювачів. Він підходить і для ММ і для МС - картриджів. Він дозволяє змінювати лампи - змінюючи фарбування звуку, за бажанням аудіофіла. Це прям конструктор для дорослих! 

На передній панелі кнопка включення, кнопка попереднього фільтру, збільшення гучності - в децибелах! 
Це ж прям “вау” для власників активних колонок. Можно керувати гучністю просто з фонокоректора без “посередників”. 
На задній панелі: 
- заземлення 
- вхід 
- вихід 
- живлення 

  
На нижній панелі бачимо маленькі перемикачі ємності та опору. 
І ось тут починається технічна “алгебра!” Це вам не кнопочку вкл натиснути.  


Що з цим робити, в особливості тим хто прогулювали фізику і не ознайомився з Омами та ПікоФарадами?
Відкривати інструкцію і читати. Засмучу вас. Інструкція керування максимально незручна. І наче все написано по справі, і навіть приклади наводяться з типовим підключенням MM та МС картриджів Ортофон - але все одно… Нічого не зрозуміло, але дуже цікаво. Давайте розбиратись.  


Ми маємо два рядки перемикачей - свічей. За логікою кожен рядок відповідає за окремий канал. Правий та лівий. Свічі номер 1, 2, 3 - відповідають за вхідну ємність. Тим часом свічі 4, 5, 6, 7, 8 - відповідають за опір. Для налаштування ММ та високопродуктивних МС картриджів, що  мають імпеданс 47 кОм треба використовувати перші три свічі. А при налаштуванні МС треба використовувати свічі від 4 до 8-го що впливають на опір. Далі наступний алгоритм - заходите в інет та з’ясовуєте технічні параметри вашого картриджа, якому плануєте зробити лампову фонокорекцію. Потім відкриваєте таблицю в інструкції. Врубаєтесь - який світч піднімати. І врубаєте його олівцем чи викруткою, бо вони ну зовсім мікроскопічні. Особливості налаштування цього фонокоректора: під час будь яких маніпуляцій з налашутванням його необхідно відключити від джерела живлення та підсилювача. А ще не треба, чекати, що ламповий прилад миттєво включиться. Не поспішайте  - аналог не любить квапитись. 
Якщо комусь всі ці вхідні параметри здались складними, то сильно не переймайтесь - я не думаю, що ви щодня будете переставляти різні типи голок. Скоріше за все - ви поставите один режим. Ну може поексперементуєте з налаштуваннями. І далі вже будете насолоджуватись трушним теплим - ламповим звуком. 
Ще один нюанс який мені подобається: наявність дозвукового фільтра. Кнопка на передній панелі включає його - і звук ще більш тепліший - ще “ламповіший”.


Переваги PRO-JECT Tube Box S2: 
• Працює з  MM і MC картриджами
• Точно вирівнює звук за стандартом RIAA 
• Містить схеми без операційних підсилювачів
• Позолочені входи та виходи RCA
• Добре фільтроване високовольтне анодне живлення
• Наявність дозвукового фільтра
• Фронтальний регулятор посилення гучності
• І те за що обов’язково зачепиться око - 2 змінні лампи ECC83. 


Підсумуємо. 
Сambridge Аudio ALVA Solo - надійно, чітко, якісно та бюджетно! Цей фонокоректор  в першу чергу для тих у кого немає вбудованого фонокоректору чи для тих у кого вініловий програвач бюджетного сегменту до 300 баксів і ви бажаєте покращити якість звуку без зміни програвача. Бо в бюджетних вертаках як правило ММ фонокоректор дуже простий і знову ж такий бюджетний.

Сambridge Аudio ALVA Duo - дуже сподобався. Все просто, зрозуміло, функціонально! Підходить для ММ та МС. Якість матеріалів - суцільне задоволення. Користувальницький досвід - ван лав! Зручно за усіма параметрами. Є вихід для навушників. І звісно -  звук! З якісним картриджем - він розкривається та розквітає. Деталізація - на висоті! Все таке живе аналогове! І жодних спотворень звуку навіть на великій гучності я не помітив. Ціна… Помірна. Якщо брати до уваги відміну якість та перевірений бренд. Його я б радив всім. 

І нарешті TUBE BOX S2. Я не раджу цей пристрій нетерплячим меломанам. З цим девайсом треба розбиратись. 
Його раджу тим, кому мало параметрів зручності. Кому треба неординарний користувальницький досвід, хто любить нестандартні рішення, пошук та експерименти. 

Відеоогляд фонокоректорів можна подивитись на каналі I am audio за цим посиланням.

Mr.Sunny